“National Treasure is a Public Trust” in this Regard the Role of Ruler: A Research Analysis in the Context of the Caliphate of Umar Farooq R.A

’’قومی خزانہ عوامی امانت ہے‘‘کے ضمن میں حاکم وقت کا کردار:خلافت عمر فاروق رضی اللہ عنہ کے تناظرمیں تحقیقی جائزہ

Authors

  • Dr. Khalid Rasool Lecturer Islamic Studies Government Boys Degree College Tando Muhammad khan.
  • Dr. Hafeez Ur Rehman Rajput Lecturer Islamic Studies Department Government College University Hyderabad
  • Dr. Adnan Malik Assistant Professor Islamic History Department Government College University Hyderabad

DOI:

https://doi.org/10.53575/arjish.v6.03(22)u2.11-28

Keywords:

Ruler, Treasure, Umar, Caliphate, Trustee, National

Abstract

From the Islamic point of view, the governance of the country is a trust, the one who fulfills the right of this trust is given the good news of success in this world and the hereafter, and the one who commits betrayal of this trust is given the news of severe punishment. Rulers in Islam has been declared as the trustee and protector of the national treasury. If the ruler does not use the public treasury properly, he will be called dishonest and a traitor just like the one who commits betrayal of trust in normal social life. If the rulers start using the country's treasury in an illegal way, then the national income, which is a public right, does not reach them completely, they are deprived of their rights, this causes the nation to lose its rights and the people start hating the rulers, chaos spreads in the country. It is a hindrance in the development of the country. In this research paper, the role of the ruler in the trusteeship of the national treasury has been made part of the research in the context of the caliphate of Hazrat Umar Farooq R.A. It has been concluded from the research that the ruler of the time, Hazrat Umar Farooq, practically proved that the national treasure is a public trust, the rulers are its trustees and the people's money should be spent on the people, it is their right. At the end of the research paper, suggestions have been made that any ruler can become the best example by adopting the trustworthiness and authority of Hazrat Umar Farooq R.A in the national treasury.

References

اما م مسلم ، ابوالحسین مسلم بن الحجاج بن مسلم القشیری النیسابوری ،صحیح مسلم،دارِاحیاء العربی،بیروت ،ح۱۸۲۵،ج۳،ص۱۴۵۷-

- امام بخاری، محمدبن اسماعیل، صحیح البخاری، مترجم: حافظ عبدالستارحماد ، کتاب: حکومت اور قضا کے بیان میں ، باب :جوشخص رعیت کا حاکم بنےاوران کی خیرخواہی نہ کرے اس کا عذاب ،دارالسلام،۱۴۳۳ھ،حدیث:۷۱۵۰

- ابوداؤد، سلیمان بن الاشعث بن اسحاق بن بشیربن شدادبن عمروالازدی السجستانی ،سنن ابی داؤد، مترجم: الشیخ ابوعمارعمرفاروق سعیدی ،کتاب: جہاد کے مسائل ، باب: کافروں سے حاصل ہونے والے مال میں سے امام کا اپنے لیے کوئی چیز خاص کر لینا ،دارالسلام،۲۰۱۶ء،حدیث : ۲۷۵۵

- ابوداؤد، سنن ابی داؤد،المکتبۃ العصریہ صیدا،بیروت،حدیث:۲۹۴۳،ج۳،ص۱۳۴

- محب الدین الطبری ، أبو العباس أحمد بن عبد الله بن محمد،الریاض النضرۃ فی مناقب العشرہ، دارالکتب العلمیہ،بیروت،ج۲،ص۴۰۴

- محب الدین الطبری ، أبو العباس أحمد بن عبد الله بن محمد،الریاض النضرۃ فی مناقب العشرہ، دارالکتب العلمیہ،بیروت،ج۲،ص۳۱۵۔۳۱۶

- یحییٰ ابراھیم ،الخلافۃ الراشدہ والدولۃ الامویۃ من فتح الباری،دارالھجرہ،ریاض،۱۹۹۶ء،ص۲۷۰

- معمربن راشد، معمر بن ابی عمروراشدالازدی مولاھم،ابوعروۃ البصری،الجامع(منشور کملحق بمصنف عبدالرزاق)،المکتب الاسلامی،بیروت،۱۴۰۳ھ،حدیث: ۲۰۰۴۶،ج ۱۱،ص۱۰۴

- ابنِ المبرد،یوسف بن احسن بن احمدبن حسن ابن عبدالھادی ،محض الصواب فی فضائل امیرالمؤمنین عمربن الخطاب ،الجامعۃ الاسلامیہ ،مدینۃ النبویہ ، ۲۰۰۰ء،ج۲،ص۴۹۲

- ابنِ المبرد ،محض الصواب فی فضائل امیرالمؤمنین عمربن الخطاب،دارِاضواء السلف،ریاض،۲۰۰۰ء،ج۱،ص۳۸۳

- قاسم عاشور،فرائد الکلام للخفاء کرام،دارِطویق،سعودیہ ،۱۹۹۶ء،ص۱۱۳

- ابنِ المبرد،محض الصواب فی فضائل امیرالمؤمنین عمر بن الخطاب،الجامۃ الاسلامیہ،مدینۃ النبویہ سعودیہ،۲۰۰۰ء،ج۲،ص۶۱۰

- ابنِ کثیر،ابوالفداء اسماعیل بن عمربن کثیر،عمادالدین ،مسندامیرالمؤمنین ابی حفص عمربن الخطاب رضی اللہ عنہ واقوالہ علی،دارالوفاء،المنصورہ،۱۹۹۱ء ، ج۱،ص۲۵۰

- ابن ِ جوزی، ابولفرج عبدالرحمٰن بن ابو الحسن علی بن محمد القرشی التیمی البکری ،مناقب ِ امیرالمؤمنین عمربن الخطاب ،دارالکتاب العربی،بیروت ،۲۰۰۱ء ،ص۱۶۱

- ڈاکٹرمحمدقلعجی،موسوعۃ فقہ عمربن الخطاب،ص۱۴۶

- ظافر القاسمی، نظام الحکم فی الشریعۃ والتاریخ الاسلامی،دارالنفاس،بیروت،۱۹۸۷ء،ج۱،ص۸۷

- ظافر القاسمی، نظام الحکم فی الشریعۃ والتاریخ الاسلامی،دارالنفاس،بیروت،۱۹۸۷ء، ج۱،ص۱۸۸

- ابن ِ جوزی، ابولفرج عبدالرحمٰن بن ابو الحسن علی بن محمد القرشی التیمی البکری ،مناقب ِ امیرالمؤمنین عمربن الخطاب،دارابن ِ خلدون،۱۹۹۶ء،ص۱۳۹

- عباس العقاد، عباس محمودالعقاد،عبقریۃ عمر، مکتبہ المصریہ ،بیروت، ص۲۱۶

- ابن ِ سعد،ابوعبداللہ محمد بن سعدبن منیع بغدادی ،الطبقات الکبریٰ،دارالکتب العلمیہ،بیروت،۱۹۹۰ء ،ج۳،ص۲۴۰

- ابنِ المبرد ،محض الصواب فی فضائل امیرالمؤمنین عمربن الخطاب ،الجامعۃ الاسلامیہ ،مدینۃ النبویہ ، ۲۰۰۰ء،ج۲،ص۴۹۲

- اکرم بن ضیاء العمری،عصرالخلافۃ الراشدہ محاولۃ لنقد الراویۃ التاریخیۃ وفق منھج المحدثین،مکتبۃ العبیکان،الریاض،۲۰۰۹ء،ج۱،ص۲۵۷

- شمس الدین الذہبی،ابوعبداللہ محمدبن احمدبن عثمان بن قایماز ذہبی دمشقی ترکمانی شافعی ،تاریخ الاسلام ووفیات المشاھیروالاعلام، باب سیرۃ عمربن الخطاب ،المکتبۃ التوفیقیہ،ج۳،ص۵۴

- محمدسالم الخضر،البلاغۃ العمریہ،مبرۃ الآل والاصحاب،۲۰۱۴ء،ج۱،ص۱۵۰

- ابن ِ عساکر،ابوالقاسم علی بن الحسن بن ھبۃ اللہ بن عبداللہ الشافعی ،تاریخِ دمشق،دارالفکر،۱۹۹۵ء،ج۴۴،ص۳۲۶

- محب الدین الطبری ، أبو العباس أحمد بن عبد الله بن محمد، محب الدين الطبری ،الریاض النضرۃ فی مناقب العشرہ، دارالکتب العلمیہ،بیروت،ج۲،ص۳۶۲

- ابن ِعساکر،ابوالقاسم علی بن الحسن بن ھبۃ اللہ،تاریخِ دمشق،دارالفکر،۱۹۹۵ء،ج۴۴،ص۳۲۹

- شمس الدین الذہبی،ابوعبداللہ محمدبن احمدبن عثمان بن قایماز ذہبی دمشقی ترکمانی شافعی ،سیراعلام النبلا،دارالحدیث،القاہرہ،۲۰۰۶ء،ج۲،ص۴۱۱

- ابن ِ اثیرالجزری،ابوالحسن علی بن ابی الکرم محمد بن محمدبن عبدالکریم، عز الدین ،الکامل فی التاریخ،دارالکتب العربی،بیروت،۱۹۹۷ء،ج۲،ص۴۶۹

- ابن ِ عساکر،ابوالقاسم علی بن الحسن بن ھبۃ اللہ بن عبداللہ الشافعی ،تاریخِ دمشق،دارالفکر،۱۹۹۵ء ،ج۳۸،ص۵۷

- محمدسالم الخضر،البلاغۃ العمریہ،مبرۃ الآل والاصحاب،۲۰۱۴ء ،ج۱،ص۱۷۲

- ڈاکٹرمحمدقلعجی،موسوعۃ فقہ عمربن الخطاب، ص۱۳۵۔۱۳۷

- ڈاکٹر عبدالعزیز بن ابراہیم العمری ،الولایۃ علی البلدان فی عصرالخلفاء الراشدین ،ج۲،ص۷۷۔۷۹

- احمدبن یحیی البلاذری ،فتوح البلدان، مؤسۃ المعارف،بیروت،۱۹۸۷،ص۲۲۴۔۲۵۷

- عبداللہ جمعان السعدی ،سیاسۃ المال فی الاسلام فی عہدعمربن خطاب،مکتبۃ المدارس،الدوحہ،قطر،۱۹۸۳،ص۱۷۲

- ابنِ منظور،محمدبن مکرم بن علی بن احمدبن منظور الانصاری الافریقی المصری الخزرجی جمال الدین ابوالفضل ،مختصرتاریخ دمشق لا بن عساکر،دارالفکر،دمشق،۱۹۸۴ء،ج۱۹،ص۱۶۔۱۵

- ابن ِ سعد،ابوعبداللہ محمد بن سعد ،طبقات ابن سعد،دارالاشاعت، ،کراچی ،۲۰۰۳ ء ،ج۲ ،ص۹۶

Downloads

Published

2022-09-30

How to Cite

Rasool, D. K. ., Rajput, D. H. U. R., & Malik, D. A. (2022). “National Treasure is a Public Trust” in this Regard the Role of Ruler: A Research Analysis in the Context of the Caliphate of Umar Farooq R.A: ’’قومی خزانہ عوامی امانت ہے‘‘کے ضمن میں حاکم وقت کا کردار:خلافت عمر فاروق رضی اللہ عنہ کے تناظرمیں تحقیقی جائزہ. Al-Aijaz Research Journal of Islamic Studies & Humanities , 6(3), 11-28. https://doi.org/10.53575/arjish.v6.03(22)u2.11-28